Minden a filmekről - elemzések, vélemények, kritikák

Filmtress

Az idei filmes bukások listája, számai és kiszámíthatósága [49.]

2017. augusztus 02. - Fortress

Az idei évben eddig vetített mozifilmek egy része nagy bukást hozott, legalábbis a "ráfordítás - bevételek" viszonylatában, kifejezetten anyagi alapon nézve. Nagyot bukott például a Valerian (167 millió mínusz), A nagy fal (105 millió mínusz), az új Transformers (90 millió mínusz), A páncélba zárt szellem (70 millió mínusz), A legújabb Karib-tenger kalózai (59 millió mínusz), a Tom Cruise féle múmia (45 millió mínusz), Az új tripla X (40 millió mínusz), Az élet -Life (28 millió mínusz), A halálos iramban 8. (24 millió mínusz), az Alien Covenant (23 millió mínusz), A Kong Koponya sziget (17 millió mínusz), az új Kaptár (13 millió mínusz) és a Dwayne Johnson féle Baywatch (11 millió mínusz). És még vagy tucatnyi, kevésbé ismert filmmel folytatható a sor. (A számok az amerikai, vagyis elsődleges bevételi számokat mutatják.)

2017_films.jpg

Átgondolva a fentiekben felsorolt 13 filmet, akad köztük több is, amelyik teljesen kiszámítható módon bukott és akadnak meglepetések is. Kiszámítható bukás volt szerintünk például az Alien Covenant, melynek értékelésekor korábbi posztunkban 6,5 pontot  adtunk a filmnek, melynek kritikájában kifejtettük azt is, hogy az eddigi Alien filmek sorában miért tartjuk alig közepesnek alkotásnak Ridley Scott új rendezését. Scott érezhetően egyszerre akart megfelelni a régi rajongótábornak - amelyik a xenomorfokkal folyó harc látványos kiteljesedésére vágyott - és az új Alien rajongóknak, akik viszont inkább a Prometheust jellemző filozofikus elméletgyártást és rejtély-világot szerették volna az új részben is viszontlátni (lehetőleg kevés akcióval és minimális "szörnyharccal"). A végeredmény sajátos hibrid lett: közepes akciómennyiséggel és a rejtélyek leegyszerűsített minimalizálásával. Így igazából a Covenant egyik tábornak sem lett a szíve csücske. 

Szintén várható volt a Tom Cruise féle Múmia bukása, mert az Alex Kurtzman csapat semmi különlegeset nem tudott hozzátenni a korábbi múmia filmekhez, sőt igazából egy-két látványosra sikeredett jelenetet leszámítva még csak megközelíteni sem tudták azokat. (Főleg elmaradt Brendan Fraser múmia-verzióitól, melyekben legalább a látvány mellett némi eredetiség és "spiritusz" is szorult.) Szinte már-már a nézhetetlen kategória volt A páncélba zárt szellem is, mely Rupert Sanders rendező és Scarlett Johansson főhősnő erőlködése ellenére tartalmatlan csalódást hozott, főként az eredeti, Oshii Mamoru-féle 1995 -ös animé ismerői és kedvelői számára. A nagy fal című kínai-amerikai kísérletet sem nevezném meglepetésnek a "bukott filmek" listáján (hiszen a CGI látvány-kavalkád, realizmus, sztori és színészet nélkül nem ígérte éppen az évszázad produkcióját), mégis tudott élvezetes perceket okozni. Viszont Luc Besson új sci-fi akciófilmjétől, a Valeriantól többségünk igenis nagy durranást várt. A francia rendező élvonalbeli filmes és a "Leon a profi" rendezőjétől valami komolyabban vehető dologra számítottunk. Nagyon nem lepett meg az Élet (Life) bukása sem, amire blogunk 4,5 pontot adott annak idején, mert a koppincs sztori (Nyolcadik utas áthallás) és a minimális színészteljesítmények, gyenge sztorival párosítva közepes végkifejletet borítékoltak. Az új Transformesre (Az utolsó lovag) szót is kár vesztegetni, annyira mellé ment az egész, 90 millióval rövidítve meg a befektetőket, producereket. 

Meglepetésszámba ment viszont a Salazar bosszújának (új Karib-tenger kalózainak) bukása, mely látványos, izgalmas, szellemes és fantáziadús produkcióként került a mozikba, Johnny Depp és Javier Bardem egészen jó kis alakításaival. A fő gond szerintem ebben az esetben a túlságosan elszaladt költségvetés volt, hiszen a Bruckheimer-Sandberg-Ronning trió kerek 230 milliót áldozott a filmre. (Aztán ők lepődtek meg legjobban, amikor visszafelé csak 171 millió érkezett, bevételként.) Összehasonlításul: a Covenant 97 millából is kijött. Ezzel együtt is furcsa, hogy a Salazar nem futott be nagyobb sikert, ez bennünket is meglepett. Szintén váratlan volt a Koponya-sziget bukása, melyben úgy tűnt minden együtt van egy vagány látvány-orgiához, melynek megtekintésekor pislogni is elfelejtünk. Így is lett, ám Jordan Vogt-Roberts rendezése a csinos (és mellesleg Oscar-díjas) Brie Larson (A szoba) szerepeltetése ellenére és a sok látvány CGI dacára sem hozta vissza a befektetett milliókat. 

A továbbiakat nézve: biztos sikernek várjuk a Dunkirk című Nolan filmet, A szárnyas fejvadász 2049 -et, az Űrvihart és az új Star Warst. Minden más bizonytalan; így a Setét torony, a Barry Seal - A beszállító, Az ígéret, A sokkal több mint testtőr, a Csábítás, a Kingsman, az Igazság ligája és a Gyilkosság az Orient expresszen is.  

2017.08.02.23:35

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmtress.blog.hu/api/trackback/id/tr7712715980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.08.03. 00:10:31

mondjuk a Valeriant ilyne hamar még nem temetném, de ennek a legtöbbje igen igen megérdemelten bukott, egyedül a King Kongot sajnálom, mert az még jó is volt, a Nagy Fal meg a maga módján szórakoztató, de a többi? kíváncsi vagyok mennyi bukás kell hogy észbe kapjanak a filmkészítők, bár a Microsoftnak is anno megérte hogy minden egyes eladott Xboxon vesztett, csakhogy beverekedje magát a konzolpiacra, és hosszútávon profitált belőle

Fortress 2017.08.03. 10:09:01

@scal: Igen. Érdekes, hogy a nagy látványfilmek buktak leginkább és persze azok, ahol másolatokat, a vagy a korábbiak "újragyúrását" láthattunk (Élet, Transformers, Múmia, Covenant). Egyébként a felsorolásból mi is a Koponya szigetet sajnáljuk leginkább.

Ficus Cucis 2017.08.04. 07:51:05

@mindenusernamefoglalt: alapvetően jogos az észrevétel, mert ők kizárólag az észak-amerikai bevételeket vették figyelembe, de ettől függetlenül csacsiság azt írni, hogy bőven nyereségesek voltak, mert, mint az közismert, az észak-amerikai bevételek jóval nagyobb része jut vissza a stúdiókhoz, szemben a világ többi részével, ahonnan kb. a tényleges, statisztikákban kimutatott box-office bevétel harmada.

összegezve tehát, erre és a marketing-költségekre is figyelemmel kijelenthetjük, hogy a jelzett filmek többsége inkább nullszaldós, esetleg minimális haszonnal járó befektetés volt (majd jön még a dvd-vásárlások, meg a tévés jogdíjak után valamennyi)

tehát Vin Dieselék az egyetlenek, akikre igaz az, hogy bőven nyereségesek voltak

dr. mesterséges színezék 2017.08.04. 09:44:06

Nem tudom, és nem is érdekel, hogy milyen definíciója van ma egy film bukásának, de a magánkategóriám szerint az annak számít, ha még letölteni se érte meg.
... és kb. itt tartunk. Ha évente 5 film (ebből 1-2 animációs) megüti a mértéket, akkor az egy jó év.