A legjobb kémfilmek a hírszerző-ügynökségek, kémek világába visznek el bennünket, ahol minden rejtélyes és titokzatos. Akciók, szövevényes sztorik, verekedések, autósüldözések, nagy taktikázások, a másik fél ügynökeinek kijátszása, megtévesztése és persze a világ megmentése van napirenden rendszerint. Ugyanakkor tegyük hozzá: nem könnyű kategória a kémfilmek világa, hiszen már eleve a "műfaj" meghatározása is problémás. A Filmtress blog azokat az alkotásokat sorolja ide, melyek cselekményei a különböző országok hírszerző ügynökségeivel kapcsolatosak és amelyek központi témája az ügynökvilággal függ össze. A vígjátékok, kalandfilmek és háborús filmek közt is szép számmal akadnak "kémfilmnek" és ami fontos szabály nálunk: a Bond, Bourne illetve Hunt mozikat sem soroljuk ebbe a kategóriába. Hogy miért? Mert szerintünk a James Bond, Jason Bourne és MI sztorik ugyanúgy külön kategóriát jelentenek az akcióthrillerek közt, mint ahogyan a Star Wars filmek sem tekinthetőek szimpla sci-fi -nek. Tehát lecsupaszítva ezt a kitalált műfajt, lássuk a 15 legjobb megfilmesített kémtörténetet:
15.Magas szőke férfi felemás cipőben - grand blond avec une chaussure noire (1972)
Az Yves Robert által rendezett, 1972-es francia film, Pierre Richard csetlő-botló, rekeszizmokat próbára tevően nevettető játékával, humoros oldalról közelíti meg a kémek világát. A "Magas szőke" óriási mozisiker lett a 70-es években szerte a világon. Annyira, hogy az amerikaiak 1985-ben elkészítették a történet hollywoodi feldolgozását is Tom Hanks -el, mégpedig "Magas barna férfi, felemás cipőben" címmel. Ez ugyan már nem szólt akkorát, de szintén nagy nézettséget ért el. Aki igazi kikapcsolódásra vágyik és nem idegenkedik a 70-es évek filmvilágától, illetve szereti Pierre Richard által képviselt sajátos humort, annak kifejezetten jó szórakozást ígér a film.
14.Felhők közül a nap - Shining Through (1992)
David Seltzer 1992-es romantikus kémfilmje igazi sztárcsapatot vonultat fel: Michael Douglas, Liam Neeson és Melanie Griffith szerepeltetésével. A történet a második világháborús Németországban játszódik, ahová az amerikaiak rendszeresen küldenek kémeket, mégpedig az Angliát fenyegető új fegyverek, a "maguktól repülő" rakéták, azaz a V-2 csodafegyverek tervrajzainak és bázisainak felkutatására. A történetben a Michael Douglas által megformált kémfőnök, a félig zsidó származású, viszont németül perfektül tudó csodaszép titkárnőjét, Melanie Griffirth -t küldi a III. Birodalomba, hogy egy magas rangú német tábornok (Liam Neeson) házában nevelőnőként elhelyezkedve férjen hozzá a rakéta-tervrajzokhoz. A film izgalmas és romantikus, miközben az akciójelenetek is színvonalasak. Ugyanakkor néhol a giccses túljátszás is előfordul benne. Az alkotás vitán nélkül felfér a legjobb 15 kémfilm listájára.
13.Végveszélyben - Clear and Present Danger (1994)
Harrison Ford a "Végveszélyben" forgatásakor, 52 évesen, kiváló formában, fiatalokat meghazudtoló energiával játssza el a CIA talán egyetlen becsületes és korrekt ügynökét, aki komolyan veszi feladatát: a kolumbiai drogkartellnek dolgozó, fehér-házi "belső ember" lebuktatását. Kiváló rendezés Philip Noyce -tól és nagyszerű játék Harrison Fordtól, illetve Willem Dafoe -tól. Izgalmas, fordulatos, remek kémfilm, a CIA belső világának bemutatásával.
12.Rettegés arénája - The Sum of All Fears (2002)
A film egy olyan hátborzongató témát boncolgat, ami az egész világot foglalkoztatja: mi lesz akkor, ha egy terrorista csoport tömegpusztító fegyvert vet be egy nyugati országban, mondjuk az USA -ban? Phil Alden Robinson rendező jó csapatot alkotott a két kiváló színésszel: Ben Affleck -kel és Morgan Freeman -nel. A végeredmény egy pörgős akciófilm lett, amit mégis a kémfilmek közé sorolhatunk a nyomozás tekervényes jellege és a CIA középpontba helyezése miatt.
11.A Bin Láden hajsza - Zero Dark Thirty (2012)
Oszáma bin Láden, az Al-Kaida nevű terrorszervezet vezetője, a 2001-es WTC elleni, 3 ezer áldozatot követelő merénylet megtervezéséért a világ legkeresettebb emberévé vált. A közrekerítéséért folyó felderítő munka 2001 őszétől egészen 2010 nyaráig tartott, amikor végre a CIA valódi nyomra bukkant. Egy kémcsoport kiderítette ugyanis (bin Laden egyik futárának nyomon-követésével) hogy az Al-Kaida első embere Észak-Pakisztánban bujkál egy Abbotábád nevű városban (azon belül is egy hatalmas, erődszerű villában). Az USA 2011 május 2-án csapott le bin Ládenre, amikor egy Navy Seals egység helikopterekkel bejutott a városba és lelőtte a terrorista vezért. (Megjegyezzük: Az események valószínűleg tényleg így történhettek. Szerintünk Seymour Hersh 2013-ban közzétett állítólagos leleplező cikke bin Laden elfogásáról nem vehető túl komolyan.) A sztoriból Kathryn Bigelow rendezett kitűnő filmet 2012-ben, a gyönyörű Jessica Chastain főszereplésével. Az alkotás életszerű, érdekes és akciódús lett, hűen visszaadva a nyomozás nehézségeit. A filmet az IMDb -n 220 ezer szavazó 7,4 pontra értékelte. A Filmtress szerint azonban 8-at is megérdemel.
10.Vadászat a Vörös Októberre - Hunt for Read October (1990)
Ha a hidegháború filmvilágáról esik szó, akkor ez a film kihagyhatatlan klasszikus. John McTiernan izgalmas alkotást hozott létre 1990-ben Sean Connery és Alec Baldwin kitűnő játékával. A hajdani James Bond hitelesen "hozza" az átállásra készülő szovjet tengeralattjáró-parancsnok, Marko Ramius figuráját. Az egész film pörgő, élvezetes és fordulatos. Miközben érdekes tengeralattjárós jeleneket nézhetünk, a háttérben sajátos kémjátszma zajlik, melyben a CIA azt találgatja: vajon mi a szándéka a szovjet parancsnoknak. Az IMDb ezt a filmet 7 pont fölé értékelte, 150 ezer szavazat alapján: 7,6 pontot kapott.
9.Kémek hídja - Bridge of Spies (2015)
Steven Spielberg tavaly készült, egy Oscart érő alkotása nagy várakozásokkal került a mozikba. A téma mindenkit érdekelt és Tom Hanks -től is sokat vártunk. Aztán a végeredmény már kissé megosztotta a filmrajongókat és kritikusokat is. Egyesek szerint a "Kémek hídja" zseniális munka lett, mások inkább giccses és gyenge alkotásnak tartották. Ám akárhogyan is nézzük: kémfilm kategóriában igenis jelentősnek mondható, amit az IMDb -n 200 ezer szavazó 7,6 pontos értékelése is igazol. A Filmworlds blog februárban részletes elemzést készített a filmről. Bár történész szemmel kritikusak voltunk, úgy gondoljuk, hogy 15-ös listánkon a 9. helyet azért megérdemli Spielberg munkája.
8.Kémek a sasfészekben - Where Eagles Dare (1968)
Brian G. Hutton, a "Kelly hősei" előtt két évvel színvonalas háborús filmet készített Alistair MacLean hasonló című, kiváló regényéből. A film főszerepét Richard Burton kapta, aki Clint Eastwooddal az oldalán valóban zseniálisat alakít a filmben. A történet szerint 1944-ben a szövetségesek egy néhány fős kommandót küldenek a Bajor Alpokba, mégpedig a Schloss Adler erődjébe. Céljuk egy ott fogságban tartott amerikai tábornok kiszabadítása. Közben azonban kiderül: a szövetséges főparancsnokságon de még saját különítményükben is német kémek vannak. A film helyszíne ámulatba ejtő, a táj lenyűgöző, a Schloss Adler hihetetlen látványvilágot kölcsönöz a történethez. A sztori fordulatos, izgalmas, a színészek játéka pedig meggyőző. Az IMDb -n a film ma is 7,7 ponton áll. Listánkon az előkelő 8. helyet kapta, teljesen kiérdemelten.
7.Hazugságok hálója - Body of Lies (2008)
Aki szeretné valamennyire megérteni az amerikaiak Közel-Kelet politikáját, annak elsőrangú áttekintést ad a "Hazugságok hálója". Ridley Scott nagyszerű filmet készített ugyanis Leonardo DiCaprio és Russel Crowe főszereplésével a témáról. A történetfűzés gyors, az akciók színvonalasak és DiCaprió meggyőzően alakítja a CIA tapasztalt ügynökét. A film látványosan mutatja be az arab terrorszervetek működését és végső csattanója elgondolkodtatja a nézőt. Ugyan nem tipikus kémfilm, ám mondanivalója és üzenete miatt a listán a helye. Hosszabb elemzésünk a történelemcikkek.hu oldalon olvasható. DiCaprió számtalan filmjében nyújtott már maradandó alakítást, de a "Body of Lies -ban" tényleg kivételes a játéka.
6.A sakál napja - Day of the Jackal (1973)
Frederick Forsyth 1970 -ben megírt világsikerű regényéből, Fred Zinnemann készített 1973-ban filmet, mely szinte azonnal szintén világsiker lett. A történet középpontjában egy titkos francia katonai szervezet áll (OAS), mely de Gaulle elnök megölésére készül, mégpedig a Sakál felbérlésével. Edward Fox és Michael Lonsdale nagyot alakít a filmben, mely a kémtörténetek kedvelőinek valódi csemege.
5.True Lies - Két tűz között (1994)
A Terminátor filmek atyjaként világhírűvé vált James Cameron épp 10 évvel "A halálosztó" elkészítése után újabb Schwarzenegger mozival rukkolt elő: ez lett a Tue Lies. Az IMDb -n 7,2 pontot bezsebelt akciófilm azért kerülhetett a kémfilmek közé, mert témáját és főszereplőit illetően a kémvilágot idézi meg. A sztori egyszerű, a kivitelezés viszont stílusos, hiszen elegánsan ötvözi a vígjátéki elemeket az akciókat. A film főhőse, Harry Tasker (Schwarzenegger) az USA legkomolyabb hírszerző alakulatánál, az Omega csoportnál dolgozik. Miközben egy veszélyes arab terrorista, Alim Abu Aziz (Art Malik) után nyomoz - aki mellesleg egy atombombát készül felrobbantani Amerikában - felmerül benne a gyanú, hogy valódi munkájáról mit sem tudó felesége (Jamie Lee Curtis) megcsalja őt. Innentől egyszerre láthatunk egy zseniális vígjátékot és egy izgalmas akcióthrillert a gyönyörű Tia Carrere színre-lépésével. A True Lies 5. helyezést és 8 -as értékelést kapott tőlünk.
4.A keselyű 3 napja - Three Days of the Condor (1975)
Sydney Pollack, Robert Redford és Faye Dunaway hihetetlenül ütős csapatot alkottak 1975-ben a "Keselyű három napja" elkészítésekor. A filmben alig 39 éves, vagyis fénykorában lévő Redford egy speciális ügynököt alakít, aki rejtélyek sokaságával találja magát szemközt mikor váratlanul megölik kollégáit. A film izgalmas, fordulatos és érdekes bepillantást nyújt a 70-es évek ügynökvilágába. Listánkon negyedik helyezését elsősorban Redford és Dunaway játéka, illetve a különleges történet indokolja.
3.Kémjátszma - Spy Game (2001)
Brad Pitt, Robert Redforddal egy filmben? Szinte garantált a siker. És valóban jó kis mozit hoztak össze Tony Scott rendező szakavatott "kezei alatt". Scott egyébként olyan híres filmek rendezője volt mint az Utolsó cserkész, Revans, Mint a villám, Az utolsó esély, A közellenség, Deja Vu, Hajsza a föld alatt és a Prometheus. (Mondjuk a Prometheussal producerként pont mellényúlt, de a Kémjátszma tényleg jó lett.) A film mozgalmas, fordulatos, hiteles látványvilágot nyújt és a két sztár nagyot alakít benne. Muir ügynök (Robert Redford) a kémkedésben megöregedett "vén róka" betanítja a 30 évvel fiatalabb Bishopot (Brad Pitt), miközben kapcsolatuk szinte barátivá válik. Aztán egyszer csak az ifjú kém-tanítvány bajba kerül, mikor a kínaiak elfogják, börtönbe vetik és kivégzésére készülnek. Muirnak döntenie kell: segít e, és ha igen hogyan? Bishopnak ugyanis nagy szüksége lenne rá, mert a kormány sorsága hagyja. Izgalmas film, valódi kémtörténet két nagyszerű színésszel.
2.Tű a szénakazalban - Eye of the Needle (1981)
A kémtörténetek egyik nagy klasszikusa Ken Follett 1978 -ban megírt kiváló regényével lett világhírű és Richard Marquand rendezésében vált a filmtörténet egyik kiemelkedő alkotásává. A főszerepet az akkoriban 46 éves Donald Sutherland játssza, aki mesterien jeleníti meg a gátlástalan és vérprofi náci kémet. A "tű" fedőnéven dolgozó ügynöknek a normandiai partraszállás helyéről kell információkat gyűjtenie Angliában, ám az elhárítás a nyomában van és hajótörést is szenved egy skóciai kis szigeten. A történet érdekes, a film pedig méltó Follett zsenialitásához. Listánk ezüstérmese nem is lehet más, mint a Tű a szénakazalban.
1.Nincs kiút - No Way Out (1987)
A Nincs kiút Roger Donaldson méltatlanul elfeledett alkotása, mely azonban a kémfilmek legjobbja. A Kevin Costner, Gene Hackman és a gyönyörű Sean Young főszereplésével készült mű bepillantást enged a hidegháborús idők különleges kémvilágába, miközben olyan fordulatokat tartogat, melyekbe szinte beleszédül a néző. Nagyon jó rendezés, hiteles alakítások, sodró, lendületes tempó jellemzik a filmet, óriási csattanóval a végén. Bár az IMDb csak 7,1 ponttal jutalmazta, nálunk kiérdemelte a 8,5 -ös értékelést.
Ennyi a lista. Persze tudjuk, maradtak ki remek alkotások. Biztosan vannak, akik nem értenek velünk egyet abban, hogy a Bond és Bourne filmeket direkt kihagytuk (mert mint a poszt elején írtuk: külön kategóriát képeznek). Egyébként a Bond filmekről írtunk már korábban (a legjobb a Golden Eye), a Bourne-mozikat illetően pedig novemberi posztunk fejti ki véleményünket (ebben a legelső részt tarjuk a legjobbnak). A Mission Impossible filmek közül pedig szerintünk a harmadik a legjobb.
Jelen listánkra visszatérve: biztos akadnak olyanok, akik hiányolnak a listából olyan filmeket, mint a Panamai szabó (2001), a Kingsman (2014), A suszter, szabó, baka, kém (2011), A mások élete (2006) vagy az Argó-akció (2012). Ezeket nem éreztük a legjobbak közé valónak (talán majd a második 15-be bekerülnek). A legjobb 15 mégis csak a legjobb 15.
Filmtress, Harmat Árpád Péter
Ha tetszett, kövess bennünket a Facebook -on is!
2016.12.01.(18:40)